Barcelona i nytt registreringsdrama – spelarna förblir utanför truppen
Det blir ingen drömstart för FC Barcelona som misslyckats med att registrera nyförvärven Marcus Rashford och Joan García inför premiären mot Mallorca säsongen 2025–26. Trots att man köpte García för 25 miljoner euro sätter La Ligas stenhårda lönetak stopp för spel i tävlingsmatcher (vilket tyvärr inte är första gången).
Just nu förhandlar ledningen desperat om ett avtal värt runt 100 miljoner euro för nya VIP-platser på Camp Nou. De pengarna måste bokföras direkt för att bredda löneutrymmet. Det har nämligen krympt rejält sedan 2021, från 600 miljoner euro ner till bara drygt 97 miljoner.
Hansi Flick har varit tydlig med sitt missnöje i veckan, även om han påstår sig lita på klubbens arbete. tysken påpekade krasst att exakt samma administrativa kaos med sena registreringar drabbade laget förra säsongen.
Klubben försöker nu utnyttja La Ligas regler för långtidsskador gällande Marc-André ter Stegen för att släcka branden. Det ger Barcelona chansen att använda minst 50 procent av hans löneutrymme för att skriva in García som ersättare.
Utan ett snabbt godkännande hamnar både Rashford och García utanför truppen på obestämd tid. Joan Laporta har lovat en hektisk arbetsvecka för att försöka lösa de ekonomiska knutarna.