Utmaningar för FC Rosengård inför mötet med Benfica

Fyra omgångar in i Champions League-gruppspelet står FC Rosengård fortfarande på noll poäng. Laget reser nu ner till Portugal med en rejält sargad trupp för att ta sig an Benfica. Skadelistan är lång och vinterns transferfönster har rört om ordentligt i lagbygget. Fotbollskanalen skriver att tränarstaben tvingas till stora förändringar i startelvan för att få ihop det.

Lagkaptenen Caroline Seger har inte synts till i matchtruppen sedan det förra mötet med Benfica i slutet av november. Hennes frånvaro lämnar ett tydligt hål på det centrala mittfältet inför mötet med portugiserna. Tränaren Joel Kjetselberg är öppen med att det i dagsläget inte finns någon prognos för när 38-åringen kan vara tillbaka i spel.

Bredden i truppen har dessutom fått sig en törn efter att backen Isabella Obaze stuckit till USA för proffsspel. Samtidigt har kontrakten gått ut för både Athinna Persson Lundgren och Fiona Brown, så alternativen i försvaret och på mitten är få. Det är tunga tapp (särskilt mitt i ett intensivt Europaspel) där belastningen på de kvarvarande spelarna redan är hög.

Visst har klubben värvat Anni Hartikainen och Momoko Tanikawa för framtiden, men de får titta på från läktaren mot Benfica. De anslöt för sent för att registreras till gruppspelet. Uefas regler sätter stopp för efteranmälningar nu, vilket gör att Kjetselbergs taktiska händer är bakbundna.

Fysiken är ansträngd även hos de som faktiskt är tillgängliga. Kjetselberg bekräftar att flera spelare precis börjat träna igen och knappast orkar 90 minuter. Detta tvingar fram en matchplan där smarta byten och belastningsstyrning blir helt avgörande mot ett hemmastarkt Benfica.